cestovni-ruch.czCOT BusinessCOT mediaCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Hlavní stránka

QR kódy – propojení reálného a virtuálního světa

E-mail
Čtvrtek, 23 září 2010

QR kod s názvem článku.Patrně mnozí z vás jste se již setkali s těmito tajemnými čtverci zobrazující na první pohled chaotickou směs černých a bílých čtverečků. Ano, mluvíme o tzv. QR kódech, které si postupně nacházejí své místo v marketingových oddělení firem a rozšiřují svoje pole působnosti od využití na vizitkách až po billboardy.

Zkratka QR označuje spojení slov „Quick Response" nebo-li „rychlá odezva". Jejich primárním účelem je rychlé a snadné předání informace z tištěné předlohy do mobilního telefonu. Není tedy třeba na mobilním vyťukávat odkazy k webové stránce s požadovaným obsahem, stačí zamířit váš telefon s kamerou na vyobrazený QR kód a o zbytek se již postará QR čtečka, tedy program uložený v mobilním telefonu určený k tomu užití.

Patent na QR kód má společnost Denso Ware Inc., ale prozatím svá patentová práva neuplatňuje. Společnost také v mnoha zemích vlastní obchodní známku „QR Code". Standard byl navržen již v roce 1994 a později byl upraven na svou současnou verzi v roce 2006. QR Code velmi výhodně kóduje japonská (a obecně některá asijská) znaková písma, proto je především v těchto zemích tak oblíbený. Specifikace QR Code je od června 2000 standardem ISO 18004, který byl v roce 2006 upravován.

Pro ty, co zajímá, kolik takový QR kód pojme dat. QR matice mají různou velikost: od velikosti 1, což je čtverec o rozměrech 21 x 21 bodů, až do velikosti 40 s rozměry 177 x 177 bodů.  Binárně je možné uložit do obrázku až 3 000 bajtů, což může být 7 089 číslic, 4296 alfanumerických znaků či 1817 japonských znaků Kanji. To jsou hodnoty technicky maximální, při praktických pokusech s telefonem Nokia 6210 však nejvyšší velikosti jsou prakticky nečitelné a proto doporučujeme v praxi používat pouze nižší velikosti.

Výhodou QR kódů také je, že jsou schopny velmi dobře odolat poškození, ke kterému může dojít jednak vlivem mechanického opotřebení (třeba na vizitce v kapse) nebo špatnými podmínkami při snímání. I přesto je ale obvykle možné velmi rychle kód úspěšně přečíst.

QR kod na vizitce.

QR kód na vizitce, zdroj: qr-kody.cz

 V principu je možné tedy do QR kódu uložit libovolná data. Nejčastěji se ale ukládají informace konkrétního charakteru jako jsou:

  • webová adresa (URL)
  • kontaktní informace (vizitka)
  • událost v kalendáři
  • e-mailová adresa
  • GPS souřadnice (poloha objektu)
  • telefonní číslo

Generování QR kódu je možné několika způsoby. Pro čtenáře bude asi nejsnazší online generátory na http://zxing.appspot.com/generator/ (založeno na Google Chart Tools API), který zvládá spoustu zajímavých formátů jako je vizitka, telefonní číslo, URL a podobně. Pro generování také existují rozšíření do prohlížeče.

Snímání kódu se provádí pomocí mobilního telefonu, resp. pomocí fotoaparátu na něm a speciálního software, který jej dekóduje. Inteligentnější aplikace dokáží rovnou provést standardní událost podle obsahu kódu, tedy buďto otevřít v prohlížeči zadanou URL, uložit vizitku do kontaktů, spustit e-mailový klient se správně vyplněnou adresou, vložit událost do kalendáře apod. Vzhledem k tomu, že data  často stahují z webu, je třeba mít v mobilním telefonu také internetové připojení.  Aplikací pro čtení QR kódů je celá řada a jsou dostupná zdarma. Při našem testování jsme využili program BeeTagg (více na www.beetagg.com), který je dostupný pro prakticky všechny využívané mobilní operační systémy. Kromě QR kódů zvládne přečíst i tzv. BeeTagg kód (vlastní technologie umožňující branding kódu - tedy vložit do kódu viditelně logo společnosti) a Datamatrix. Mimochodem kromě těchto kódů existuje ještě i vlastní technologie Microsoftu označovaná jako Microsoft Tag. Kromě toho, že ji svět prakticky nepoužívá, tak je na ni zajímavé to, že kód není černobílý a obrazec se skládá z trojúhelníků.

Praktická využití QR kódů:

 

QR kod na billbordu.

QR kód na billboardu v Japonsku, licence CC-by-sa, autorem je Nicolas Raoul.
 
  • Sčastým využitím se setkáte na vizitkách (používají je např. zaměstnanci společnosti Google), kde je rychlé zkopírování údajů do mobilu velmi praktická záležitost.
  • V ZOO v Liberci jsou například kódy u výběhů zvířat a na svém mobilním telefonu se tak rychle můžete dozvědět další podrobnosti o konkrétních druzích.
  • Mobilní kódy mohou najít dobré využití například v muzeích, kdy je možné s jejich pomocí získávat popisy exponátů - využívají např.v Manchester Art Gallery
  • QR kódy se často používají na reklamách premiér světových filmů, jako byla např. poslední „bondovka" či poslední Mr. Bean. Fanoušci se tak mohli dostat rychle na webové stránky věnované zmíněným filmům a mohli si například zdarma stáhnout vyzváněcí melodie a další materiály k filmům.
  • Pomocí QR kódu lze snadno nasměrovat prakticky na jakoukoliv webovou stránku, kde je možné si např. načíst fotografii, zvukovou či videonahrávku, interaktivní hru, jízdní řád městské dopravy apod.
  • Výrobce tiskáren Epson v Japonsku umisťuje QR kód na inkoustové náplně. Jakmile vám dojde inkoust - stačí načíst kód, který nás nasměruje na www stránku, pomocí které můžeme provést objednávku náhradní náplně bez nutnosti vyplňovat typ.
  • Firma McDonald's má na svých hamburgerech, salátech a nápojích kód, který vede na webovou stránku s informacemi o složení a nutriční hodnotě daného jídla.
  • Ve Frankfurtu vrámci projektu Tag City jsou značky aplikovány na historické památky a významná místa, kde se s jejich pomocí může návštěvník dozvědět bližší informace o památce před kterou stojí a dokonce dostane informaci s tipem na další prohlídku.
  • QR kódy dokonce naleznete i ve videoklipech - např. skupina Pet Shop Boys jej použila v písni Integral - po vyfocení kódu byste se měli dostat na webové stránky skupiny.
  • V Japonsku jedna firma dokonce nabízí umístění QR kódu na náhrobní kámen - po sejmutí se Vám na displeji mobilního telefonu objeví fotografie zesnulého. Osobně ale nevím, jestli vtomto případě není lepší na náhrobní kámen přímo umístit fotografii dotyčného smožností vyfocení mobilním telefonem..:-)

 

QR kod na tričku.

Andy Bennett nosí na tričku QR kód umožňující přidání si jej do přátel na Facebook.com - zdroj fotografie www.andybennett.net

V souvislosti s využitím QR kódů v cestovním ruchu jistě v ČR za zmínku stojí projekt Taggmanager stejnojmenného občanského sdružení (více na www.taggmanager.cz), které si klade za cíl oživit zájem hlavně mladých lidí o naučné stezky, přírodní a kulturní památky tím, že jim poskytne interaktivní a mobilní alternativu informačních tabulí. Klasické informační tabule doplňují nebo zcela nahrazují tzv. tagglistem které Vás přesměrují na interaktivní podobu naučné stezky navrženou speciálně pro mobilní telefony.

Výhody pro návštěvníka stezky spočívá v tom, že si mohou virtuálně procházet celou stezku, všechny informace si mohou prohlédnout také na počítači doma, ve škole apod. a na rozdíl od běžných informačních tabulí taggmanager umožňuje i distribuci zvukových nahrávek.

QR kódy na CZeCOTu

Ukázka QR kodu na prezentaci akce v rámci turistického portálu CZeCOT.

Ukázka prezentace akce s možností uložení do kalendáře v mobilu pomocí QR kódu

 Možnosti využití QR kódů se chopil i turistický portál CZeCOT.cz a zpřístupnil QR kódy u prezentací:

  • objektů cestovního ruchu ke stažení kontaktních údajů ve formátu vizitky (VCF) pro uložení do kontaktů mobilního telefonu
  • u akcí ke stažení údajů o akci ve formátu záznamu kalendáře (iCal) pro uložení do kalendáře mobilního telefonu

Této nové funkcionality mohou využít bezplatně i všechny propojené turistické portály: www.tourmapy.cz, www.vychodni-cechy.info, www.jizni-morava.info, www.pardubicko.info, www.visitpardubice.com, www.ceskomoravskepomezi.cz, www.trebonsko.com, www.unesco-czech.cz, www.hotelstars.cz, www.ahrcr.cz, www.aktivni-turistika.cz, www.regionmtj.cz.

QR kod s kontaktními údaji.Vít Pechanec
kontaktní údaje naleznete v QR kódu

 

Použité zdroje:

 
< Předch.   Další >