cestovni-ruch.czCOT BusinessCOT mediaCZeCOT.infoWMP.czXMLevents

Hlavní stránka arrow Naše řešení a služby arrow Turistické slevové systémy

Turistické slevové systémy

E-mail
Čtvrtek, 02 leden 2014

Slevový systém jakožto motivační marketingový nástroj má v cestovním ruchu za cíl získat nové návštěvníky, prodloužit pobyt návštěvníků (návštěvní typ) a/nebo zopakovat u návštěvníka jeho návštěvu (věrnostní typ).

Na území České republiky jsou kromě celostátních systémů (Eurobeds, Rodinný pas apod.) realizovány slevové systémy v mnoha regionech (Praha, Lipno, Český Krumlov, Olomouc apod.). Benefitem u těchto systémů jsou převážně slevy na různé turistické služby s různou výší, některé dosahují až 100%, kdy tedy držitel může čerpat některé služby zdarma (tzv. typ all inclusiv).

U jiných typů motivačních systémů pak benefitem může být získání odměny či výhry, což jsou soutěžní systémy. Příkladem toho může být např. soutěž „Letní pecky, poznej všecky" konaná v Pardubickém kraji, kterou v elektronické verzi (snímání QR kódů) technicky zajišťovala naše společnost.

Různé typy nosičů

Nosičem informace o tom, že je návštěvník účastníkem slevového systému, může být slevová knížka, kde slevami jsou kupóny (např. takto funguje Bonus pas Českomoravského pomezí), ale mnohem častějším způsobem jsou karty, které mohou být vyrobeny z plastu a nebo jako poplastovaný papír. V dnešní době se také čím dál více rozmáhají elektronické podoby slevových karet uložené v chytrém telefonu, kterou lze i kombinovat s tou hmotnou.

Výroba a personifikace karet

Podle toho, jaký nosič je vybrán, následuje rozhodnutí o tom, jakým způsobem bude prováděna jeho výroba a jakým způsobem bude personifikována (pokud vůbec bude).

  1. Výrobu je možné realizovat předem u specializovaného dodavatele, což znamená, že se natiskne odhadované množství karet. Karty jsou vyrobeny v postupné číselné řadě a vybavené buď čárovým kódem a/nebo chipem. Distributor těchto karet pak nepotřebuje žádné zvláštní vybavení a personifikaci karty případně provede jen doplněním jména na kartu např. lihovou fixou.
  2. Druhou možností je pak distribuce karet, kdy k výrobě slevové karty respektive jeho potisku dochází až u distributora. Potisk případně jen personifikace karty je možné provádět na poplastované papíry běžnou laserovou tiskárnou a nebo je distributora možné vybavit speciální tiskárnou na potisk plastových karet (cena od 20 tis. Kč a výše).
  3. Alternativou je pak potisk samolepek, které se následně na plastovou kartu nalepí. Karta nebo poplastovaný papír může být buď z obou stran prázdná (bílá) a nebo z rubu potištěná logem regionu apod.
  4. Karta může mít také podobu jen elektronickou, tedy ve formě uloženého obrázku v chytrém telefonu či pouhého číselného identifikátoru.
Variant je opravdu velké množství a před realizací projektu slevového systému je třeba zvolit tu nejvhodnější.

Akceptace karet

Rozšířeným omylem a často také překážkou v realizaci slevového systému je domněnka, že všechny poskytovatele slev je třeba vybavit drahou čtečkou čárových kódů či čipů, aby bylo možné je do systému zapojit. Čárový kód je v podstatě jen prvek, který urychluje identifikaci této karty. Samotné načtení kódu v podstatě znamená jen zrychlené vyťukání čísla karty. Možná se vám vybaví situace v supermarketu, kdy se prodavačce nepodaří načíst čárový kód a tak je nucena jej přeťukat ručně. Stejné je to i s čárovým kódem na slevové kartě. Čtečka čárových kódů či čipů se vyplatí až u objektů, kde dochází k vysoké frekvenci akceptace karty (např. v lyžařských centrech). Samotnou čtečku v LED provedení, což často zcela vyhovuje, je možné pořídit již od 1000 Kč. Čtečky, které dokáží přečíst čárový kód i z podsvícených displejů (např. z chytrých telefonů), lze pořídit přibližně od 4000 Kč. 

Těšínské Slezsko Region Card

Těšínské Slezsko Region CardV České republice se do seznamu míst, kde je slevový systém provozován nově zařadila turistická oblast Těšínské Slezsko (více informací v samostatné aktualitě). Softwarové řešení na tomto území bylo realizováno prostřednictvím informačního a rezervačního systému CZeCOT (více informací na www.czecot.info/slevovy-system)

Těšínské Slezsko se rozhodlo jít cestou slevového systému, kdy personifikace karet probíhá formou potisku (běžnou laserovou tiskárnou) poplastované karty, která je z rubové strany potištěná vlastní grafikou. Distributory jsou převážně informační centra a dále pak ubytovatelé, kteří slevové karty nabízí zdarma ke svým pobytům při stanoveném minimálním počtu nocí.

Naše společnost se stala nejen dodavatelem softwarového řešení slevového systému, ale také webu TScard.cz , který celý projekt prezentuje a který nabízí informace o poskytovaných slevách, ddistributorech karet, e-shop s možností nákupu slevové karty a informace o možnostech zapojení dalších partnerů.