Jižní Morava zavádí rezervační systém |
![]() |
Pátek, 23 leden 2009 | ||
Prvním krokem v této strategii je projekt zavedení rezervačního systému pro ubytovací služby, který byl úspěšně předložen do Regionálního operačního programu Jihovýchod a zabezpečeno tak jeho zafinancování. Ve vyhlášeném výběrovém řízení na zavedení rezervačního systému uspěla společnost World Media Partners, specializující se na tvorbu a provoz informačních systémů v cestovním ruchu (pozn. red. sesterská společnost našeho vydavatelství). Pojďme si projekt a jeho strategii tak, jak jej WMP předložila, blížeji představit: Základní koncepce řešení rezervačního systému je založena na následujících aspektech: 1. Online provozSystém je založen na aktuálních datech o časové disponibilitě služeb a jejich možnosti online rezervace bez nutnosti kontaktování provozovatele. Provozovatelům zařízení, které nebude možné zapojit do online režimu, bude nabídnuta spolupráce v režimu offline, tedy v systému žádost-odpověď s využitím helpdesku. 2. OtevřenostSystém není založený pouze na jedné použité technologii, ale na otevřeném vícetechnologickém řešení, v rámci kterého jsou propojovány:
Aktuálně je zmapováno celkem 45 různých recepčních systémů (PMS), které se v České republice v různé míře používají včetně těch, které fungují jako webová aplikace. V rámci projektu bude zjištěn stav propojitelnosti u jednotlivých typů softwaru a zájem výrobců o spolupráci. V rámci projektu budou osloveni provozovatelé všech ubytovacích zařízení kategorií hotel, hotel garni, motel a pension v Jihomoravském kraji (s přesahem do turistické oblasti Slovácko ve Zlínském kraji) s nabídkou zapojení do rezervačního systému. V rámci jejich oslovení bude proveden průzkum používaných recepčních systémů (PMS). 3. UniverzálnostNavržený systém je postaven univerzálně využívající tzv. rezervační jednotku, kterou může být v podstatě jakákoliv služba cestovního ruchu. Rezervační jednotkou v případě ubytovacích zařízení může být pronájem ubytovací jednotky - pokoje, apartmánu, lůžka v případě turistických ubytoven či přímo pronájem celých ubytovacích zařízení v případě chat a chalup. Rezervace je pak definována časovým rozsahem, počtem osob a počtem objednaných rezervačních jednotek. Univerzálnost tohoto řešení spočívá v tom, že rezervační jednotkou nemusí být nutně jen ubytovací jednotka, ale také sál či salónek k pronájmu, místo u stolu v restauraci, prohlídková trasa turistické atraktivity či jakákoliv služba (masáž, lázeňská procedura, půjčení jízdního kola) apod. Tato univerzalita umožní rozšířit rezervační systém i do dalších oblastí služeb cestovního ruchu. Rozvoj informačních technologií na Jižní MoravěProjekt není jen o zavedení rezervačního systému pro ty ubytovací zařízení, se kterými bude možné se technicky propojit, ale také o zlepšení stavu informačních technologií v oblasti ubytovacích služeb. Předběžné průzkumy totiž ukázaly, že největším problémem na Jižní Moravě (podobný stav je ale i v ostatních regionech ČR) je nízká míra využívání recepčních a rezervačních systémů v ubytovacích zařízeních, zvláště pak v pensionech menší velikosti. V mnoha zařízení se používají stále klasické papírové hotelové štafle, excelové tabulky či jiné vlastní softwarové aplikace. Z toho důvodu došlo k výběru partnera z řad poskytovatelů recepčních systémů, který by tento stav měl zlepšit. Na základě níže uvedených argumentů se jím stala společnost Miton Previo, s.r.o. dodávající recepční a rezervační systém Previo:
Zapojení infocenterSystém umožní z vybraných uživatelů systému vytvářet tzv. „rezervační partnery" v rámci tzv. affiliate programu. Partnery se mohou stát kamenné objekty navštěvované turisty či návštěvníky - např. informační centra, cestovní kanceláře a agentury apod. Rozdíl oproti běžným registrovaným uživatelům bude ten, že budou moci provádět rezervace produktů cestovního ruchu pro své klienty a návštěvníky a získávat z nich provize. Prakticky to pak bude fungovat tak, že klient přijde do objektu „rezervačního partnera" a požádá např. o rezervaci ubytování v žádaném městě. Pracovník „rezervačního partnera" se přihlásí do rezervačního systému, nalezne vhodné ubytovací zařízení, provede pro klienta rezervaci a předá mu potvrzení s rezervačním kódem, které mu vygeneruje systém. Pokud se provedená realizace ubytování skutečně zrealizuje, získá „rezervační partner" ze zprostředkovaného obchodu provizi. Zásadní výhodou tohoto affiliate programu je skutečnost, že „rezervační partner" takto nemusí uzavírat smlouvy se všemi ubytovacími zařízeními samostatně, ale postačí mu jedna smlouva s provozovatelem rezervačního systému, která mu zaručí provizi a neustále se rozšiřující počet zapojených ubytovacích zařízení. Jizni-Morava.info se stane rezervačním portálemRezervační systém bude nasazen v rámci turistického rezervačního portálu Jižní Moravy na doméně www.jizni-morava.info, kde dva roky fungoval neoficiální turistický portál Jižní Moravy. Propojen bude také s oficiálním krajským informačním portálem Jizni-Morava.cz a případně i se stránkami jednotlivých informačních center či turistických oblastí Jižní Moravy.
|
< Předch. | Další > |
---|