Letem Českem Internetem |
![]() |
Sobota, 17 listopad 2007 | |
Tématem sekce č. E4 v rámci konference Hospitality & Tourism Summit konané ve dnech 29.-30.10.2007 byla „Internetová komunikace ve službách cestovního ruchu“ s konkrétnějším podtitulem „Regionální turistické portály a zapojení podnikatelů (poskytovatelů služeb) do jejich nabídky“ moderovaná Vítem Pechanec, projektovým manažerem firmy World Media Partners, který stojí za několika internetovými projekty v cestovním ruchu. Na úvod Pechanec po přivítání panelistů i posluchačů sdělil aktuální informaci posledního statistického šetření Českého statistického úřadu, podle kterého dosáhla vybavenost českých domácností osobním počítačem úrovně 40% (celkem 1,68 mil. domácností). Připojení k internetu má celkem 32% domácností, z toho 80% z nich vysokorychlostní. Počet domácností vybavených osobním počítačem a připojením k internetu v letech 2003 až 2007 výrazně vzrostl, přesto ČR stále výrazně zaostává v připojení domácností k internetu za průměrem EU a výrazně zaostává za zeměmi západní a severní Evropy. Po tomto úvodu vstupní přednášku do problematiky přednesl Aleš Povolný, správce IS/IT z Pražské informační služby. Jeho téma pod názvem „Uplatnění komerční sféry ve státním sektoru“ posluchače seznámilo s problematikou výběru partnera pro spolupráci. Po základním definování obou sektorů zdůraznil, že státní sektor (ať už v roli plně státní nebo příspěvkové organizace) by měl vůči komerčnímu sektoru vystupovat za „rovných podmínek“, což často naráží na požadavek exkluzivity druhé strany. K vhodnému výběru partnera, tak aby se eliminovalo „podezření“, je možné použít jednu z následujících technik: největší na trhu, jediný na trhu, kombinace několika doplňujících se partnerů, posouzení serióznosti. Po výběru některé z nich je nezbytné nezapomenout na nezbytnost validace parametrů v čase. Trh s nabídkou partnerů se neustále vyvíjí a často situace po ročním období po prvotním posouzení může být odlišná. Navíc do rozhodování také přistupují další aspekty jakou jsou politické a direktivní vlivy, konkurenční boj, finanční možnosti, technická připravenost a související neustálý technologický vývoj. Po tomto vstupním příspěvku následovala série přednášek představující situaci v jednotlivých krajích. Tu zahájil Lukáš Bačík z Centrály cestovního ruchu, Jižní Morava s titulem „Podnikatelé součástí nabídky regionu - podmínka úspěchu“. Po základním představení Centrály uvedl způsoby zapojení podnikatelů do společné nabídky především spočívající ve společné přípravě produktů a prezentací (jak tištěných tak internetových) s příkladem nabídky dovolené na portálu www.jizni-morava.cz . Ten je však v majetku a pod správou Krajského úřadu, což přináší jisté komplikace. Aktuálně CCRJM spolupracuje s cca 20 CK a CA, 3 golfovými hřišti, lázněmi a cca 62 ubytovacími zařízeními. Závěr přednášky patřil plánům do budoucna, mezi které zařadil především rozvoj portálu a vybudování regionálního rezervačního systému. Z jižní Moravy jsme se pak přenesli do sousedního regionu jižních Čech. Aktuální situaci v této části země představil Jakub Kadleček, referent cestovního ruchu z Jihočeské centrály cestovního ruchu. Jeho zevrubná a detailní prezentace turistického portálu jiznicechy.cz bohužel musela být vzhledem k nedostatku času zkrácena na nejdůležitější informace. Od roku 2007 portál využívá nový systém založený na content management systému x4u.cz s orientací na otevřené formáty a open source software. S touto zásadní změnou portál prošel také kompletním redesignem a získal zcela nové administrační rozhraní. Podnikatelé se registrují do katalogu služeb a mají možnost prezentace i v katalogu turistických produktů. Registrační poplatek činí 100-200 Kč/rok se zvýhodněním pro členy Jihočeské hospodářské komory. Aktuálně je zapojeno 1016 provozoven z celkového počtu 2929 záznamů v databázi (včetně památek a nekomerčních subjektů). Závěr obdobně patřil plánům do budoucna, mezi které patří rezervační systém, napojení na mapový systém, jihočeská wikipedie, fotobanka. Z jižních Čech jsme si pak zaskočili na Vysočinu, kterou zastoupila Jitka Mattyašovská z oddělení cestovního ruchu Krajského úřadu kraje Vysočina. Ta představila portál www.region-vysocina.cz , který se může také pochlubit zcela novým grafickým kabátem. Ve své prezentaci uvedla principy fungování kalendáře akcí obsahující měsíčně na 200 akcí, které jsou počátkem měsíce rozesílány na cca 560 e-mailových adres. Následně představila databázi ubytování na Vysočině s 496 záznamy, kde ubytovatelé mají možnost bezplatné prezentace avšak s povinností 1x za 6 měsíců zaktualizovat svůj záznam. Závěrem pak zmínila grantový program podporující rozvoj webových stránek, pomocí něhož je možné získat dotaci pokrývající až 40% celkových nákladů projektu. Slovácko a jeho portál www.slovacko.cz představil Jan Sojka z destinační agentury Avedon. Ten aktuálně nabízí nabídku turistických programů, mapový systém, práci s ilustračními fotografiemi, katalog míst, služeb, cílů, akcí a osobností a v neposlední řadě také bannerový systém, fulltextové hledání a další funkcionality. Nechyběl ani výčet přínosů pro jednotlivé cílové skupiny portálu. Budoucí rozšíření portálu bude patřit personalizaci, zavedení systému GPS, integrací s prezentací TIC, obcí a mikroregionů a rezervačnímu systému. Bohužel prezentace neobsahovala informace o míře zapojení poskytovatelů služeb do obsahu portálu. Závěrečná prezentace patřila pak moderátorovi sekce, Vítu Pechancovi, který za Pardubický kraj odprezentoval turistický portál www.Vychodni-Cechy.info . Ten je aktuálně jedním z celkových 7 projektů podporující rozvoj cestovního ruchu v tomto kraji. Jak Pechanec sdělil, portál je vystaven na centrálním datovém jádru celostátního serveru CZeCOT.com , což znamená, že veškeré informace jsou prezentovány jak na regionální tak na celostátní úrovni. Dalším jeho originálním prvkem je, že údaje na portálu jsou spravovány samotnými poskytovateli služeb v kombinaci s informačními centry, kterým jsou definována příslušná smluvní území. Jejich míra aktivity ve správě obsahu je pak bodována, což je následně převedeno na finanční dotaci poskytnutou Krajem. Tyto a další vlastnosti systému vedly k tomu, že portál získal zvláštní cenu ministra pro místní rozvoj za nejlepší turistickou webovou prezentaci v kategorii regiony při soutěži Zlatý erb 2007. Vzhledem k tomu, že projekt je financován z evropských fondů, jakékoliv příjmy pro portál jsou komplikací, proto veškeré prezentace na portálu jsou bezplatné. Závěrečná tabulka, kterou Pechanec odprezentoval, odkryla prozatím nepříznivou nevysokou procentní míru zapojení poskytovatelů služeb do aktualizací - např. u ubytovacích zařízení je na cca 20%, zajímavé je, že kempy a chatové osady jsou na tom o cca 7% lépe. I přes nedostatek času způsobeného prodlouženými prezentacemi jednotlivých řečníků se posluchači sekce seznámili s aktuálními informacemi a podmínkami spolupráce portálů s podnikateli v jednotlivých regionech ČR. Informace doplnily odpovědi na několik zvídavých dotazů, které návštěvníci průběžně pokládali. |
< Předch. | Další > |
---|