Několik měsíců intenzivní práce autorského týmu, složeného
z Josefa Zelenky, Víta Pechance, Vladimíra Bureše, Pavla Čecha, Daniely Ponce a
vydavatelství C.O.T. media, s.r.o., bylo završeno vytvořením nové publikace
s označením "e-Tourism v oblasti cestovního ruchu". Tu
zakázkově realizovala společnost World Media Partners, s.r.o., která zvítězila
ve výběrovém řízení Ministerstva pro místní rozvoj ČR. Publikace se na svých
téměř 240 stranách dosti detailně zabývá využitím informačních a komunikačních
technologií v cestovním ruchu s cílem zvýšení kvalifikační úrovně a
dovednosti pracovníků veřejné správy, rovněž zlepšení profesní přípravy a
vzdělávání absolventů škol - odborníků na cestovní ruch ve veřejné správě.
Konkrétně v publikaci
čtenáři naleznou informace o specifikách e-turismu, trendech vývoje v České
republice, zemích Visegrádské čtyřky a ostatních evropských zemích, nových
technologiích, zabezpečení, personalizaci, datovém managementu a mezinárodních
organizacích zabývající se problematikou e-turismu. Velký prostor je věnován
v publikaci Internetu, jeho specifikám a aktuálním trendům. Jistě ne nezajímavá
je také kapitola s návrhy doporučení v oblasti e-turismu pro veřejnou správu,
které byly sestaveny na základě průzkumu
mezi třemi desítkami zástupců samosprávy (krajské úřady a jejich destinační
managementy) a představitelů regionálních sdružení v cestovním ruchu.
Na zkušenosti s tvorbou
publikace jsme se pozeptali Víta Pechance, který byl nejen spoluautorem ale
také projektovým manažerem této publikace: „Musím
říci, že tvorba takto rozsáhlé publikace je pro mě hodnotnou zkušeností,
zvláště pak k nevelkému časovému prostoru, který jsme měli k dispozici. Vzhledem
k množství spoluautorů se v každém případě vyplatila kvalitní
počáteční příprava zahrnující vytvoření metodiky a šablon pro tvorbu jejího obsahu.
Jsem rád, že se v publikaci úspěšně podařilo zkombinovat jak teoretické
znalosti kolegů z Univerzity Hradec Králové, tak ty praktické, které jsem
já a další kolegové, kteří se na publikaci externě podíleli, získali
z vlastních zkušeností v rámci svých především internetových aktivit.
Vzájemné recenzování, studium především zahraničních zdrojů, ověřování
získaných informací - to vše nás navíc znalostně všechny obohatilo. Pevně
věřím, že se publikace stane základní literaturou pro studium e-turismu u nás a
také základním východiskem při tvorbě oficiálního informačního a rezervačního
systému České republiky. Uvítáme jakékoliv připomínky k ní. Vývoj ICT je
natolik rychlý, že očekávám, že za min. 2 roky bude publikaci nezbytné
zaktualizovat."
Publikace je volně k dispozici
v e-knihovně v rámci stránek www.vzdelavanivcr.cz
(po přihlášení).
Tato publikace je spolufinancována Evropským sociálním fondem
(ESF) a státním rozpočtem ČR v rámci projektu Odborná školení a vzdělávání
pracovníků územní veřejné správy pro oblast cestovního ruchu.
Prof.
RNDr. Arnošt Wahla, CSc.
Ústav
marketingu a obchodu, Provozně ekonomická fakulta MZLU Brno
Recenze na publikaci
e-Tourism v oblasti
cestovního ruchu
kolektivu
autorů Josefa Zelenky, Víta Pechance, Pavla Čecha, Vladimíra Bureše, Daniely
Ponce
vydanou
v Praze Ministerstvem pro místní rozvoj v roce 2008
Recenzovaná
publikace má 240 stran, 7 kapitol, 2 přílohy, rozsáhlý terminologický slovník a
velmi rozsáhlý seznam použité literatury s 204 položkami.
Název
publikace jednoznačně určuje obsah, tomu zcela prokazatelně odpovídá i její
struktura. Informační a komunikační technologie (ICT) již dvě desítky let výrazně
ovlivňují aktivity profesionálů i účastníků cestovního ruchu, přičemž využívání
ICT se děje se stále větší dynamikou. Vedoucí autorského kolektivu doc. J.
Zelenka a další pracovníci Fakulty informatiky a managementu Univerzity Hradec
Králové se dlouhodobě věnují dané problematice výzkumně i pedagogicky. Totéž
platí pro tento autorský kolektiv. Obsahově je tato publikace velmi aktuální,
v českém prostředí nová, původní a pro potřeby dalšího vzdělávání stávajících
profesionálů i studujících obory cestovního ruchu žádoucí, nezbytná. Vydavatel
v tiráži její obsah směřuje jen na odborná školení a vzdělávání pracovníků
územní veřejné zprávy pro oblast cestovního ruchu. Její obsah a rozsah však
prioritně zaujme profesionály na různých pozicích cestovního ruchu a pedagogy,
kteří zabezpečují profesní přípravu studujících na vysokých školách, vyšších
odborných školách a středních školách se zaměřením cestovní ruch. Je tedy třeba
uvažovat s poměrně rozsáhlou čtenářskou/studijní základnou a objeví-li se
potřeba přistoupit k dalšímu vydání publikace.
Podle
způsobu zpracování přísluší této publikaci několik možných přívlastků. Je to učebnice
pro studující a osoby na počáteční fázi poznání dané oblasti. Je to příručka
pro profesionály, kteří v konkrétní situaci využívání ICT pohotově najdou
spektrum praktických informací využitelných v dané praxi. Je to průvodce
pro osoby s osvojeným poznáním e-turismu, e-businessu, který utříděnou,
strukturovanou formou přináší široký přehled poznatků a efektivní cestou
(průvodce) vede čtenáře k novému, prohloubenému poznání.
Vydávaná
publikace nabízí skutečně velmi široké spektrum informací, které postihují
současný stav uplatňování ICT v různých oblastech cestovního ruchu a který
je v některých oblastech již rutinně využíván u jiných je naznačeno
perspektivní využívání. Těžiště je v charakteristice využívaných technologiích,
počínaje relativně jednoduchými osobními prostředky, přes internet a globálními
distribučními a rezervačními systémy konče.
V Brně
12. 9. 2008 Arnošt Wahla
|
|