

Rozsah dat mě někdy až děsí… (rozhovor s jednatelem) |
![]() |
Pátek, 24 únor 2012 | |
Rozhovor s jednatelem a spolumajitelem společnosti World Media Partners, s.r.o. převzatý z časopisu COT Business : Vítku, každý měsíc uvádíš nějakou tu informaci o novém turistickém portálu či o jiné aktivitě ve vaší společnosti a vždy nezapomeneš uvést informaci o propojení na informační systém CZeCOT. Proč tomu tak je?
Když už mluvíme o tom obsahu, díval jsem se na www.czecot.info, kde se kromě jiného uvádí počty jako 82 tisíc objektů, 152 tisíc akcí či téměř 130 tisíc fotografií. Ta čísla mi přijdou poměrně vysoká. Jak tento obsah spravujete a kolik lidí se na tom podílí? Ten rozsah dat, který máme v databázi, mě někdy až děsí. Samozřejmě tím, jak neustále nabývá, se zvyšují nároky na jeho správu i hardwarové nároky. Třeba v takovém kalendáři akcí všechny proběhlé akce ponecháváme a nemažeme je. Důvod je jednoduchý. Mnoho akcí se každoročně opakuje a tak dáváme uživatelům možnost se podívat, jak akce proběhla v minulém roce, třeba prostřednictvím komentářů účastníků a podle těchto informací se rozhodnout, zdali stojí za to ji navštívit či nikoliv. Do budoucna bychom rádi i z těchto dat dělali nějaké zajímavé statistiky apod. Jinak k tomu počtu objektů je třeba podotknout, že zahrnuje i ne zcela „turistické objekty“, jako jsou lékárny, nemocnice, železniční stanice a v některých oblastech disponujeme i databází autobusových zastávek. Co se týká fotografií, v tomto množství je třeba již zavádět automatizované či poloautomatizované nástroje na jejich správu ve smyslu vyhledávání duplicitních záběrů, ořezávání nebo třeba promazávání těch s nízkým rozlišením. Když už uvádíš ty statistiky, tak poměrně zajímavým číslem je i necelých 3,5 tisíce smluvních ubytovatelů, což z nás činí rezervační systém s nejlepším pokrytím území České republiky. Mimochodem i proto se zvyšuje počet afilačních partnerů, kteří jej využívají. Dalším poměrně zajímavým číslem je počet aktivních administrátorů, který nedávno překročil hranici 9 900 osob. To samozřejmě nejsou lidé, které bych zaměstnával, ale osoby spravující firemní prezentace, zadávající akce apod. A vašich administrátorů je tedy kolik? Aktuálně máme 5 lidí, kteří se podílejí na správě obsahu v systému s tím, že každý firemní administrátor vidí, kdo je aktuálně on-line, a kdo nikoliv. Naši lidé nejsou k dispozici jen během běžné pracovní doby, ale v pracovních dnech i do pozdního večera, takže pokud má někdo nějaký problém či dotaz, může se na něj obrátit i během večera, nezřídka i během noci. Mnoho aktivit v systému je automatizovaných či poloautomatizovaných. Když se podíváš na stránku se seznamem našich partnerů www.czecot.info/partneri, nalezneš tam celkem 70 ikonek. Díky propojení a spolupráci s nimi tak máme k dispozici množství aktualizovaných dat. Takže v reálu to není jen našich 5 administrátorů, ale jsou jich desítky až stovky dalších u našich partnerů. Ukážu to na příkladu spolupráce s portálem Lunchtime.cz. Pokud se restaurace do něho zapojí, objeví se v exportu poskytnutém pro náš portál, my ji zaneseme do naší databáze, případně jen spárujeme s již existujícím záznamem. Po tomto propojení se pak aktualizace prováděné v systému Lunchtime promítají i na Czecot včetně fotografií a denního menu. Kolik vlastně turistických prezentací je na CZeCOT napojeno a jakým způsobem probíhá spolupráce s kraji resp. regiony? Opět bych tě v tomto případě odkázal na web informačního systému CZeCOT, konkrétně na www.czecot.info/propojene-portaly. Těch portálů jsou desítky, v seznamu nalezneš i regionální turistické portály, jako např. Vychodni-Cechy. info, nedávno oceněný ve Velké ceně cestovního ruchu, dále Jizni-Morava.info nebo zmíněný MS-dovolena.cz, což jsou oficiální prezentace krajů či místních destinačních organizací. Ideální situací by pro nás bylo dodávat data všem krajům, nicméně rozumíme tomu, že některé kraje již mají svoje řešení a své dodavatele, s jejichž službami jsou spokojeni. V těchto případech se snažíme s těmito systémy spolupracovat ve sdílení dat. První oblastí spolupráce byly kalendáře akcí, kde máme propojené téměř všechny krajské portály, které mají funkční a aktualizovaný kalendář akcí. Postupně se začíná rozbíhat i spolupráce týkající se sdílení dat o bodech zájmů. Jedním z prvních spolupracujících v této oblasti byl Kraj Vysočina. Prozatím jsme stále mluvili v podstatě jen o klasických webových prezentacích, ale některé renomované agentury předpokládají, že přístup k internetu přes mobil bude v následujících letech mnohem častější než z desktopových počítačů. Jak jste na tuto skutečnost připraveni? Dovolím si odpovědět odkazem na minulé číslo vašeho časopisu. Na příkladu Pardubického kraje a jejich portálu Vychodni-Cechy.info, který realizovala naše společnost, jsme ukázali, že webový portál není v tomto případě jediným výstupem, ale že uživatelé mají k dispozici i speciální verzi pro uživatele chytrých telefonů s webovým prohlížečem, pro tablety a jiná dotyková zařízení jako jsou např. informační kiosky a nechybí ani exporty pro GPS zařízení. Nejsou to však zcela jediné typy výstupu. Ve Svitavách jsme nově realizovali softwarovou část projektu na zvýšení povědomosti o konaných akcích ve městě formou prezentací na velkoplošných televizích, které jsou rozmístěny po městě a na kterých se zobrazují upoutávky na všechny akce konané ve městě na několik dnů dopředu. Akce se postupně přemítají a lidé se tak mohou snadno informovat, co kdy a kde se ve městě děje. Abych se ale vrátil zpět k mobilním zařízením. Nově pro města připravujeme nabídku mobilních průvodců, které jsou v poslední době čím dál populárnější a které stejně jako ve všech uvedených případech budou generovat data z informačního systému CZeCOT. Výhod to bude mít více: informačním centrům nepřibude práce s aktualizacemi, budou mít plnou kontrolu nad prezentovaným obsahem a hlavně to nebude předražené... Náš nový produkt rádi představíme v jednom z příštích vydání vašeho časopisu. Text a foto: -pmu- |
< Předch. | Další > |
---|