Advergaming v cestovním ruchu - World Media Partners s.r.o.

Advergaming v cestovním ruchu

E-mail
Čtvrtek, 08 srpen 2013

Předně bychom si měli říci, co tento marketéry dnes hojně využívaný nástroj vlastně je. Jedná se o marketingovou techniku, která je založena na využití zábavné hry s cílem zviditelnit značku / brand. V podstatě jde o reklamní sdělení na značku či produkt během času příjemně stráveného během hry.

Pojďme si shrnout výhody advergamingu:

  • Tato forma reklamy je uživateli zpravidla přijímána pozitivně, neboť je chápána jako cena za zábavu.
  • Advergaming umožňuje zasáhnout velkou skupinu uživatelů, neboť hry neznají hranice věku. Jak vyplývá z provedených průzkumů, průměrný věk hráče v USA se pohybuje okolo 33 let.
  • Hry také často neznají jazykové a národnostní bariéry, neboť jejich obsluha je jednoduchá a intuitivní.
  • Hry zaujmou na delší čas, přibližně od 5 do 35 minut, tedy výrazně delší čas na marketingové sdělení než u jiných forem
  • Hry dokáží dobře využít výhod virálního marketingu. Dobře připravená hra, obsahující chytlavý motiv se snadnou hratelností a možností porovnání výsledků s ostatními hráči po celém světě, se po internetu rozšiřuje podobně jako virus. Hráči si ji navzájem doporučují a sami tráví čím dál více času hraním, čili přicházejí stále častěji se značkou obsaženou ve hře.
  • Advergaming vám může zajistit vyšší návštěvnost stránek, pomůže ke vzniku zpětných odkazů a povedená hra dokáže upoutat i pozornost médií.

Historie a dělení advergamingu

Termín „advergames" byl poprvé použit Anthony Giallourakisem v užité doméně advergames.com v lednu roku 2000. O rok později se tento termín objevil také v časopise Wired, kde byl spojen s bezplatnými online hrami. (zdroj http://cs.wikipedia.org/wiki/Advergaming)

Advergamingové aktivity lze rozdělit na různé typy. V tomto pojednání se budeme zabývat pouze 2 typy, a to jsou počítačové hry a hry v terénu (geolokační hry) se zaměřením na oblast cestovního ruchu. Spotřebitelské hry, herní propagační předměty, které by jistě pod advergaming bylo možné také zahrnout, ponecháme pro tentokrát stranou našeho zájmu.

Počítačové hry

Počítačové hry mohou být vytvářeny jako desktopové aplikace (určené k instalaci do stolních počítačů), mobilní aplikace a internetové hry. Desktopové i mobilní aplikace často využívají možností internetu a bývají koncipovány jako síťové.

Internetové hry jsou v dnešní době nejčastěji vytvářeny v technologii Flash, která je nicméně již nahrazována technologiemi HTML5 a Adobe Air.

Samotné hry často zveřejňují úspěchy hráčů v konkrétní hře s cílem motivovat ostatní ke zlepšení herních výkonů.

Některé hry jsou vytvářeny přímo pro sociální sítě. Princip her na sociálních sítích se od klasických her až tolik neliší. Zásadní odlišnosti je v podstatě jen nezbytnost využití přátel ve hře, na rozdíl od klasických her, které jsou nejčastěji připravovány pro jednoho hráče, který má vlastní skóre a bojuje sám za sebe.

V případě internetových her si možnosti přibližme na tzv. e-hrách, které pro Destinační společnost Orlické hory a Podorlicko realizovala spolu se svými partnery naše společnost v technologii flash. Ty jsou zpřístupněny na www.mojeorlickehory.cz/e-hry/. V první hře vznikl příběh, kdy zlý čaroděj obsadil hrady a zámky v regionu Orlické hory a Podorlicko. Kolem každého vybudoval opevnění a úkolem je všechna místa osvobodit za pomocí katapultu a omezeného množství munice. S trochou fantazie lze hru přirovnat k populárním Angry birds v českém katapultním provedení. Hráč se pomocí hry seznamuje s jednotlivými hrady a zámky v regionu a orlice, která je mu průvodkyní, pak doplňuje nějakou tu zajímavost, aby podnítila zájem o fyzickou návštěvu památky. Během druhé hry, nazvané Orlické dobrodružství, se hráč dostává do pozice aktivního návštěvníka, kdy například lyžuje na sjezdovce, jede na kole, na inlinech nebo v kánoi sjíždí řeku. Během cesty se vyhýbá různým překážkám a neustále míjí atraktivity, které se v regionu nachází. Cílem je přiblížit možnosti aktivního trávení volného času v regionu a vytvořit mu přímo asociaci těchto aktivit. V rámci obou her vzniká tabulka nejlepších hráčů. Hry jsou propagovány prostřednictvím sociální sítě Facebook, kde byla vyhlášena i soutěž o nejlepší bodový výsledek.

 

Osvobozování orlických hradů a zámků - titulka.

 

Geolokační hry

Speciální typem her jsou hry geolokační, tedy spojené s polohou hráče a cíle, v našem případě turistického cíle. Jak už samotné označení i definice naznačuje, jejich využití v cestovním ruchu se přímo nabízí. Pro svoji podporu a šíření využívají služeb sítě internet - webové stránky, sociální sítě a nově i mobilní aplikace.

Letterboxing

Ukázka letterboxu - zdroj http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Inside_the_Cranmere_Pool_letterbox_-_geograph.org.uk_-_371061.jpg. Jednou z prvních je tzv. Letterboxing, což je původně anglická outdoorová hra, kombinující prvky turistiky, orientace v terénu a hledání pokladu. Její počátky se datují do roku 1854, kdy James Perrott, průvodce v parku Dartmoor v Anglii, umístil na okraji propadliny láhev, do které vložil svoji vizitku, aby ho budoucí nálezci lahve mohli kontaktovat a vložit svoji vlastní vizitku. V roce 1888 byla láhev nahrazena malou kovovou schránkou, ve které nálezci zanechávali pohlednice nadepsané vlastní adresou, aby je budoucí nálezce vyzvedl a poslal jim je zpět. Až za 53 let se aktivita proměnila v to, co dnes známe jako letterboxing. V roce 1905 do schránky přibyl logbook pro zápisy nálezců, ve kterém v roce 1907 John H. Strother zanechal vzkaz, ve kterém navrhuje, aby bylo do schránky umístěno gumové razítko, kterými by se pohlednice označily, aby bylo zřejmé, že opravdu letterbox navštívily. Opravdový boom letterboxingu začal v roce 1976, kdy Tom Gant vytvořil mapu, do které zakreslil lokace letterboxů.

Cílem letterboxingu je hledání malých, v terénu ukrytých vodotěsných schránek, tzv. letterboxů, které se stejně jako geocache nacházejí na zajímavých místech, na která chce autor jejich prostřednictvím ostatní hráče zavést. V rámci letterboxingu většinou není předem známé umístění pokladu, ale cesta k němu vede pomocí vodítek. Může jít o prostý popis cesty, navigační rébus či šifru. Každý letterbox obsahuje gumové razítko a deník, tzv. logbook. Po nálezu letterboxu hráč zanechá v logbooku svoje razítko, zapíše své jméno či přezdívku a místo, ze kterého pochází, razítko ze schránky zase otiskne do vlastního logbooku. V databázi Atlasquest je dnes možno najít tisíce záznamů z celého světa, v ČR existují celkem 3 aktivní letterboxy, z toho všechny v Praze. (zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Letterboxing)

Questové hry

Dalším typem geolokačních her jsou tzv. questy (v překladu pátrání), které si představme na příkladu aktivity realizované na území Železných hor (více na www.vychodni-cechy.info/quest-zeleznehory/). Stejně jako u letterboxingu, nepotřebují hráči žádné speciální zařízení ke zjišťování polohy. Hráči postupují podle určité šifry, řeší úkoly a pokud vše správně vyřeší, získají poklad. K tomu, aby se k pokladu dostali, musí odhalit heslo, které se ukrývá v tajence. V Železných horách takových questů vytvořili hned 13 na různých místech, což ze hry dělá vícedenní záležitost (a to pomáhá prodloužení pobytu návštěvníků) a z questové hry hru multiquestovou.

Geocaching

Mezinárodní používáný symbol geocachingu - zdroj http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Geocaching.svg Geocaching je hra na pomezí sportu a turistiky spočívající v použití navigačního systému GPS při hledání skryté schránky nazývané cache (v češtině psáno i keš), o níž jsou známy její zeměpisné souřadnice. Geocaching vznikl v USA bezprostředně poté, co 1. května 2000 rozhodnutí tehdejšího amerického prezidenta Clintona odstranilo umělou odchylku, přidávanou do signálu GPS, a zlepšilo tak přesnost tohoto navigačního systému pro běžné civilní uživatele z desítek až stovek na několik metrů.

Hráči geocachingu jsou označeny výrazem geocacher, česky též geokačer nebo prostě kačer. Po objevení cache se hráč zapíše do logbooku. Pokud to rozměry schránky cache dovolí, může zakladatel cache přiložit drobné předměty na výměnu, nebo trackovatelné předměty.

Jednou ze základních myšlenek geocachingu je umisťování keší na místech, která jsou něčím zajímavá a přesto nejsou turisticky navštěvovaná. V popisu cache jsou pak uvedeny informace o místě s jeho zvláštnostmi a zajímavostmi. Cache se ale umisťují i do zajímavých míst velmi frekventovaných.

Kromě běžných existují i tzv. speciální typy cachí. Tzv. multicache (český výraz multina) je možné nalézt postupným hledáním řetězce pomocných skrýší nebo plnění úkolů směřujících k nalezení skrýše hlavní. Existuje dokonce i tzv. Letterbox hybrid, kde  hledání skrýše probíhá z části pomocí GPS a z části podle různých indicií proti tradiční cache. Obsahuje navíc razítko, které si nálezce může otisknout do svého deníčku.

V ČR působí Česká asociace geocachingu (www.cageo.cz), která má ve svých stanovách učen jako cíl zlepšení úrovně geocachingu v České republice.  Kromě geocachingu organizovaného společností GROUNDSPEAK Inc. existují i alternativní proudy a jsou zastoupené serverem Opencaching.cz a českou verzí OpenCaching.com, nicméně dle statistik v počtu cachí i uživatelů jsou na okraji zájmu geocacherské komunity.

V červenci 2012 dosáhl počet keší na celém světě čísla 1,5 milionu, v červnu 2013 v ČR jich je dle Geocaching.com evidováno přes 34 tisíc. Po celém světě je na 4 mil. hráčů geocachingu.

Možností geocachingu postupně začínají v dnešní době využívat i jednotlivé regiony a města. Za všechny jako příklad bychom uvedli projekt Moravskoslezského geoachingu (více na http://geocaching.msregion.cz/)

(zdroj: http://cs.wikipedia.org/wiki/Geocaching www.geocaching.com)

Waymarking

Waymarking je vedle geocachingu další projekt společnosti Groundspeak. Nahrazuje dnes již nepodporované virtuální cache.

Podobně jako při geocachingu hra spočívá v hledání míst podle zadaných souřadnic. Rozdíl je však v tom, že se nehledají fyzické schránky (geocache). Návštěvníci mají zpravidla splnit na místě nějaký rozumný úkol, nejčastěji spočívající v pořízení fotografie. Mají potom právo vytvořit o své návštěvě zápis na internetu (log).

Waymarky je možno zakládat na kterémkoliv veřejně přístupném místě prakticky bez omezení, která platí pro zakládání fyzických geokeší.

Scavenger Hunt (velmi volně přeloženo jako lov na divokou zvěř) je jakousi nadstavbou waymarkingu. Cílem je v co nejkratší době navštívit sérii náhodně vybraných waymarků v předem určené lokalitě.

(Zdroj: http://wiki.geocaching.cz/wiki/Waymarking)

Wherigo

A do třetice počin od Groundspeak, tento je pojmenován Wherigo (čti "vér-aj-gou"). Je to venkovní hra založená na používání GPS navigace či chytrých telefonů s GPS modulem, byla spuštěna na počátku roku 2008. Jedná se o mix dobrodružné hry a hledání geocachí.

Hru, v terminologii Wherigo nazývanou jako „cartridge", je možné stáhnout z internetu ve formátu .GWC. Tu si vloží do své GPS navigace nebo do chytrého telefonu, kdy pro samotné hraní si nainstaluje aplikaci WhereYouGo.

Geocacher tedy může přímo v terénu interagovat s objekty na cestě, které potká, tj. například až na daném místě dle toho, co vidí, rozhodovat, co bude dále, či se naopak dozvědět další možnosti postupu dle zjištěných indicií. Tato geolokační hra je z velké části virtuální, ale většinou na závěr je hra zakončena klasickou fyzickou cache.

V České republice je vytvořeno kolem 200 takovýchto cartidge. Jejich příprava je ovšem na rozdíl od keší v geocachingu obtížná a cartridge připravují především zdatní programátoři.

(Zdroj: http://www.wherigo.cz/co-to-je/co-to-vlastne-je-wherigo/)

Geolokační hry a QR kódy

Poměrně zajímavou aktivitu v oblasti geolokačních her realizuje o letošní letní sezóně Pardubický kraj. V minulém roce úspěšně zrealizoval soutěž „Letní pecky, poznej všecky", jejíž cílem bylo nasbírat navštívit nově otevřené turistické cíle Pardubického kraje a získat razítka do tzv. vandrovní knížky. V letošním roce se rozhodl soutěž rozšířit ještě o elektronickou variantu s QR kódy. Na zapojených turistických atraktivitách jsou umístěny samolepky s QR kódy, které po načtení na chytrém telefonu s internetovým připojení zobrazí kontrolní otázku a po jejím zodpovězení fakticky nahradí razítko ve vandrovní knížce. Následně načtená mobilní webová stránka návštěvníkovi doporučí další turistické cíle a akce v jeho bezprostředním okolí. Bližší informace na www.vychodni-cechy.info/soutez-letnipecky2/

Nová generace geolokačních her - mobilní virtuální hry

Zcela novým typem geolokačních her jsou hry mobilní virtuální. Vzhledem k tomu, že hráč se sice pohybuje v reálném světě, ale se 100% virtuálním průvodcem (v terénu nenaleznete žádné tabulky, skrýše či QR kódy nezbytné pro účast ve hře), lze tuto technologii označit za zcela novou generaci geolokačních her. Jejich výhodou je, že hra není závislá na fyzickém světě, i když se v něm realizuje. Není potřeba v ní mít tedy např. starosti o to, jestli někdo neukradne cache či jestli se nezničí při případných stavebních úpravách apod.

Jako zástupce tohoto typu geolokační hry lze označit mediálně známou mobilní aplikaci nazvanou Průvodce Aloise Nebela, která navazuje na úspěšný komiks a film Alois Nebel o svérázném železničáři ze Sudet. Aplikace funguje jako originálně pojatý průvodce po regionu Jeseníků a Rychlebských hor a nabízí uživateli možnost získat dalších 10 komiksových příběhů, které nebyly dosud nikde publikovány a vznikly speciálně pro průvodce. Aplikace Vás zavede do deseti lokalit na Jesenicku, na dvou místech je navíc možno porovnat záběry z filmu Alois Nebel se skutečností.

Přichází GEOFUN, těšte se

GEOFUN.Virtualitu a technické možnosti dnešních chytrých telefonů významně posouvá jiný projekt označený jako GEOFUN realizovaný naší společností (více na www.geofun.cz). Nejde jen o mobilní aplikaci šitou na míru konkrétnému místu, ale je to komplexní systém umožňující generovat rozličné úkoly návštěvníkům na jakémkoliv místě na světě.

Při svém spuštění během měsíce července návštěvníkům představuje zajímavá místa v Českomoravském pomezí, a to poměrně netradičně ve spojení s tzv. virtuálními videi, které stejnojmenný místní destinační management nechal vytvořit.

Jak tedy vlastně GEOFUN funguje? Hra je čistě virtuální, takže účastník jen potřebuje chytrý telefon s operačním systémem Android nebo iOS, do kterého si nahraje příslušnou mobilní aplikaci. Hra podobně jako geocachingová mobilní aplikace vám vyhledá nejbližší místo, kde můžete začít s hraním. V GEOFUNU ale na rozdíl od geocachingu po nalezení místa dobrodružství ale teprve začíná. Aplikace si zkontroluje vaše GPS souřadnice a až na místě vám sdělí, jaký úkol budete plnit. Ten dopředu neznáte, máte o něm jen základní indicie, a to pomocí čtyř faktorů: mentální, fyzický, zábavy a trapnosti. Úkoly jsou rozmanitého charakteru a v rámci nich jsou testovány orientační schopnosti hráčů, smysl pro humor, odhad a rozhodně je zde i dostatek prostoru pro oblíbená operativní a vtipná řešení různých problémů. V rámci každého úkolu hráči sbírají body, ale už i během samotného hraní jim hra průběžně sděluje různé zajímavosti o každém místě či osobnosti, a to vše hravou formou.

Hráči jsou směrováni na turistické atraktivity, od zámků, hradů, muzeí, rozhleden i k místům méně známým, takže o pestrost úkolů je zaručeně postaráno jak obsahově, tak i geograficky. Jako vypravěči pro každé město a jeho okolí poslouží osobnosti spojené s Českomoravským pomezím, ať už skutečné či fiktivní. Ve Svitavách se setkáte s Oscarem Schindlerem, v Litomyšli s populární kuchařkou M. D. Rettigovou,v Poličce se představí bájný světový stavitel Zdislav a ve Vysokém Mýtě na vás čeká známý to konstruktér Josef Sodomka. Hráči jsou k hraní GEOFUNu mají možnost se v Českomoravském pomezí navíc „poprat" i o zajímavé ceny v různých kategoriích. Takže kus reálného světa i v této hře nakonec přeci je.

Ambicí této hry je rozšířit se na území celé České republiky a v budoucnu případně i do zahraničí. Příběh a úkoly jsou vytvářeny vždy konkrétně pro dané místo. Samotný region či město si určuje, kde se hra odehrává, kam chce turisty nasměrovat, jaká místa jim ukázat. Čili připraví pro turistu zajímavý program klidně hned na několik dní a staví se vlastně tak do role virtuálního průvodce pro turisty. V rámci plnění úkolů mohou hráči vymýšlet vlastní příběhy, natáčet videa, pořizovat zajímavé fotografie, takže o produkci vtipného a zajímavého materiálu pro webové stránky nebo Facebookovou prezentaci regionu opravdu nebude nouze. Právě od tohoto uživatelského materiálu se očekává, že bude dále virálně šířen a tím se bude rozšiřovat povědomí o GEOFUNu. Hráči budou diskutovat, vyjadřovat se k úkolům a v neposlední řadě sbírat body do různých žebříčku.

Vypravěči respektive průvodci mohou být slavní rodáci, známé osobnosti (lze využít služeb imitátorů), kultovní pohádkové postavy spojené s regionem, popřípadě není problém v rámci GEOFUNU takovou postavu nově vytvořit.

A co velcí hráči a oblast mobilních her?

V oblasti virtuálních her se angažuje i společnost Google, respektive jejich divize Niantic Labs. Jejich aplikace Ingress je online videohra pro více hráčů s rozšířenou realitou (tzv. augmented reality). Ingress se hraje na mobilních zařízeních se systémem Android (2.3 a vyšší) a v 2. čtvrtletí roku 2013 by měla být dostupná i pro iPhony s iOS. Zařízení musí obsahovat čip GPS a hráč musí mít přístup k mobilnímu internetu.  Prozatím hra běží ve fázi uzavřené beta verze a dle tvůrce, firmy Niantic Labs, tomu bude minimálně do poloviny roku 2014.

Příběhem hry je, že vědecký experiment v CERNu vypustil tajemnou hmotu (XM). Ta se začala objevovat po celém světě, vytváří se především okolo různých soch, monumentů, muzeí a podobných architektonicky zajímavých veřejných místech, tedy turistických cílech. Herní svět se odehrává v chytrém telefonu, ale pro provádění akcí musíte běhat po světe reálném. Ve hře je na výběr ze dvou frakcí, za svoji frakci dobýváte a ničíte nepřátelské portály a dobíjíte ty své. (zdroj: www.ingressia.cz)

V oblasti mobilních her svůj pokus zaznamenal i rival Googlu portál Seznam.cz. V roce 2011 spustil hru Ceskopodpalcem.cz. Ke hře nemáme mnoho bližších informací, nalezli jsme pouze zbytky kritických poznámek v diskuzních fórech od hráčů a fakt, že Seznam nechal propadnout i samotnou doménu, naznačuje, že se v této oblasti nehodlá dále angažovat, minimálně tedy ne pod touto značkou.

 

Autoři textu: Miroslav Dobeš, Vít Pechanec