Bez partnerů by to nešlo… - World Media Partners s.r.o.

Hlavní stránka

Bez partnerů by to nešlo…

E-mail
Úterý, 27 říjen 2009

Nebývá zvykem, abychom ve dvou po sobě vydaných číslech našeho časopisu uveřejnili rozhovor s jednou osobou. Firma World Media Partners, s. r. o., je ale sesterská společnost našeho vydavatelství, a tak uděláme drobnou výjimku. Jednateli společnosti a projektovému manažerovi v jedné osobě Vítku Pechancovi jsme položili několik dalších otázek směřujících na provoz a rozvoj turistického portálu CZeCOT.com.


V redakci již pracuji nějaký pátek, a pokud si správně pamatuji, portál CzeCOT.com byl slavnostně spuštěn na veletrhu GO v Brně v roce 2003. Co vše se na něm od té doby změnilo?

Samotná podoba portálu se až tak výrazně nezměnila, redesign je potřeba jak sůl (smích), ale změnila se především jeho hlavní funkce. Na rozdíl od původního solitérního turistického portálu CZeCOT  postupem času začal více sloužit především jako centrální databanka, kterou dnes využívá množství portálů a webových stránek. Než bych je opakovaně všechny uváděl, uvítám, pokud by mohla redakce otisknout schéma našeho systému.

To samozřejmě můžeme… Ve schématu jsou uvedeny i portály, které nerealizovala WMP. Jak je to  možné?


Naše řešení je postavené na otevřenosti. Data z našich databank poskytujeme i jiným partnerům, kteří pak na nich staví vlastní řešení. Mezi tyto partnery patří dodavatelé GPS zařízení, společnost Google a jejich mapový portál maps.google.cz a další dodavatelé webových stránek, kteří o náš obsah požádají a kde je možné jej smluvně poskytnout.

Schema systému CZeCOT - klikem zvětšíte.


To je opravdu v CZeCOTu takové množství aktualizovaných dat?

Troufám si říci, že CZeCOT je již několik let u nás nejkomplexnějším zdrojem turistických informací pro ČR. V řeči čísel mluvíme asi o 65 tisících bodech zájmu, u kterých evidujeme přes 37 tisíc fotografií, celkem jsem vydali přes 8 800 zpráv a aktualit, v databance je za dobu provozu registrováno přes 65 tisíc akcí. Disponujeme množstvím virtuálních prohlídek, databankou webkamer, turistických programů a výletů, velmi se rozvíjí také naše mediagalerie s videoprezentacemi, a dokonce i hudebními nahrávkami. Pozornost věnujeme také geografickým datům, jako jsou in-line trasy, zimní běžecké trasy, hippotrasy apod. Výhodou naší databáze je velmi propracovaná vnitřní provázanost. Například jeden videosnímek může být propojený na zařízení cestovního ruchu, akci anebo třeba na významnou osobnost. Jako zásadní spatřuji také vnitřní provázání na oficiální Územní identifikační registr, což skýtá významné množství výhod.

Pokud ale hledám nějaké informace pro trávení volného času, velmi důležité jsou pro mne aktuální informace. Zmínil jsi akce, disponujete i dalšími údaji?

Ano, tuto skutečnost si samozřejmě uvědomujeme, a proto kromě akcí v létě nabízíme informace o aktuální kvalitě vody v místech pro koupání, kde spolupracujeme se Státním zdravotním ústavem, v zimě naopak aktuální lyžařské podmínky od firmy Sitour, portálu Infocesko a nově také od Vysočina Tourism. Ještě do konce roku by měla přibýt také aktuální data o sjízdnosti českých a moravských řek. U všech prezentovaných informací, ať u prezentací zařízení cestovního ruchu nebo akcí, se snažíme připojovat i informaci o předpovědi počasí, a to jak textovou, tak nově také v podobě videa. Na našem turistickém mapovém portálu Tourmapy.cz by do konce roku měly být k dispozici informace z Jednotného systému dopravních informací, které jistě využijeme i na ostatních našich portálech. O aktuálním dění v regionech se snažíme informovat také prostřednictvím propojení na regionální a místní televize. V této oblasti spatřujeme ještě velké možnosti a potenciál. Opomenout bych také neměl množství aktuálních dat o cenách a disponibilitě pokojů v rámci rezervačního systému ubytovacích zařízení, který jsme již představovali v minulých číslech tohoto časopisu. Jako horkou novinku bychom rádi představili také spolupráci s portálem Lunchtime.cz, ze kterého budou na CZeCOTu k dispozici informace o aktuálním denním menu a jídelní lístky restaurací z větších měst, jako jsou Praha, Brno a Ostrava.

Dobře vím, že WMP nezaměstnává desítky lidí, kteří by se starali jen o obsah na CZeCOTu. Můžeš tedy blíže vysvětlit, jak tento velký objem dat zvládáte zpracovat a aktualizovat?

Obsah CZeCOTu bychom nikdy nenaplnili a nedokázali aktualizovat bez našich partnerů, kterým patří velký dík, za tuto spolupráci. Je velmi potěšitelné, že se v současné době již mnozí partneři hlásí sami a nabízejí spolupráci. Začátky byly vcelku těžké, kdy jsme každého museli přemlouvat, vysvětlovat výhody spolupráce a nabízet množství benefitů. Ne že bychom dnes každou spolupráci nestavěli na oboustranné výhodnosti, ale situace již je o poznání lepší. Jako jeden z příkladů bych uvedl dodavatele virtuálních prohlídek, kteří nabízejí své zpracované prohlídky k umístění na naše webové stránky. Důvod? Pochopili, že je to pro ně skvělá reklama na jejich práci…

Kolik má tedy dnes WMP celkem partnerů?

Z hlavy to přesně nevím, mění se to každou chvíli. Pohledem na jejich seznam na www.czecot.com/cz/?page=5 jsem jich napočítal celkem 53, což je jistě již úctyhodný počet. Naše partnery bych rozdělil v zásadě do pěti skupin. První skupinou jsou organizace provádějící certifikaci služeb v cestovním ruchu. Zde bych rád zmínil Asociaci hotelů a restaurací, agenturu CzechTourism, Kempy a chatové osady, Svaz venkovské turistiky, A.T.I.C, Národní vinařské centrum, Nadaci Partnerství a jejich projekt Cyklisté vítáni . Druhou skupinou jsou dodavatelé mediálního obsahu, ať už to jsou virtuální prohlídky v podobě firem virtual-zoom.cz, virtualpanorama.cz, 360pano.cz či videa, kde máme aktuálně za partnery portály Nasetelevize.cz, Divejse.cz a Píseckou TV. Další skupinou jsou portály dodávající aktuální obsah. Aktuality nám nejvýznamněji plní ČTK, agentura CzechTourism, Divadlo.cz a samozřejmě také váš časopis COT business. Ostatní dodavatele aktuálního obsahu jsem již zmínil v předchozí odpovědi. Ve čtvrté oblasti týkající se rezervačního systému aktuálně spolupracujeme s firmou MITON Previo, portálem Booking.com a jsme v jednání s dalšími. Poslední a také nejpočetnější skupinou partnerů jsou dodavatelé pro kalendář akcí. Zde tedy ale bude velmi těžké na někoho nezapomenout…

Můžeš uvést alespoň ty nejvýznamnější?

Disponujeme vcelku podrobnými statistikami výtěžnosti zdrojů, a tak poskytovatele mohu uvést i s údaji o počtu získaných akcí v tomto roce. Největším zdrojem jsou infocentra v Pardubickém kraji, která akce zadávají přímo v administraci CZeCOTu a na základě realizované aktivity pak jejich úsilí krajský úřad převádí na finanční dotace. Pro letošní rok zadala již více než 10 tisíc akcí. Ne o moc menší je přínos Plzeňského kraje, který tuto hranici brzy již také překročí. Velmi výtěžnými zdroji jsou pak také kraj Vysočina (3,5 tis. akcí), Zlínský kraj (přes 3 tis. akcí), Liberecký kraj (1 tis. akcí) a Středočeský (také přes 1 tis. akcí), kde se ale počet neimportovaných akcí z Centralbohemia.cz v posledních měsících rapidně snižuje, patrně kvůli zrušené destinační organizaci STIS, a. s. Kalendář akcí pak velmi významně doplňují také data ze vstupenkových systémů Ticketstream, Ticketportal a velmi si také vážíme tematických databank, jako jsou Divadlo.cz, Královéhradecká diecéze v podobě církevních událostí, Sermiri.cz s šermířskými akcemi, Svaz vinařů ČR s vinařskými akcemi a Zelpage.cz s akcemi s železniční tematikou, neboť kalendář obohacují o vcelku zajímavé tematické akce. Nově byla uzavřena spolupráce také s Klubem českých turistů a Národním památkovým ústavem, kde si propojení obzvlášť vážíme, neboť vyjednávání a technická realizace probíhaly v řádu několika let. Jinak samozřejmě množství akcí také zadávají pořadatelé přímo do našeho kalendáře akcí prostřednictvím administračního rozhraní.

A co vaše plány do budoucna?

Nebudu se tajit tím, že bychom rádi získali více partnerů a zákazníků z řad regionů. Se vší skromností musím říci, že v momentě, kdy nabídneme některému regionu portál s víceméně zpracovaným obsahem a zajištěnými aktualizacemi, tak na to vcelku slyší. Navíc mnohé technologie, do kterých jsme investovali nemalé peníze, jsou již zaplacené, a tak můžeme nabídnout řešení regionálních turistických informačních a rezervačních portálů za velmi přijatelné ceny a s krátkými dodacími lhůtami. Co se týká dalších plánů, rozhodně nechceme omezit investice do nových technologií, abychom neztratili konkurenceschopnost. Určitě se plánuje rozvoj mapových řešení a spolu s našimi partnery také rezervačního systému. A jsme zase u těch partnerů, bez kterých to prostě nejde…

Petr Manuel Ulrych

 
< Předch.   Další >