Proč nemáme oficiální informační a rezervační systém cestovního ruchu? - World Media Partners s.r.o.

Hlavní stránka

Proč nemáme oficiální informační a rezervační systém cestovního ruchu?

E-mail
Středa, 11 leden 2006

Z Koncepce státní politiky cestovního ruchu i dalších oficiálních dokumentů týkajících se tohoto oboru u nás vyplývá, že stát, potažmo Ministerstvo pro místní rozvoj, má zájem na vybudování oficiálního informačního a rezervačního systému cestovního ruchu České republiky (dále jen OIRS). Podívejme se na skutečnost a důvody, proč se mu to nedaří.

Historie systémů
Pokusy o vytvoření jednotného informačního a rezervačního systému se dle našich informací datují až k roku 1993. Asi nejznámějším z poslední doby pak byl tzv. CzechTourService z dílny firmy Bedy, a. s., který skončil jen dírou v rozpočtu MMR.
V dalších letech pak na internetu vznikají soukromé projekty, které zaplňují vakuum v této oblasti a mnohdy s pomocí grantů budují informační turistické portály. Nejvýznamnějším projektem je turistický server ČR www.CZeCOT.com, který je vlastněn a provozován společností World Media Partners, jež je majetkově propojena s vydavatelstvím C.O.T. media. Jeho projektovému manažerovi a spolumajiteli Vítu Pechancovi jsme položili otázky týkající se této problematiky.

Můžete nejprve představit váš projekt?
Cílem www.CZeCOT.com je podpora domácího a příjezdového cestovního ruchu České republiky a představení země jako atraktivní evropské destinace. Jeho úkolem je shromáždit veškeré dostupné informace o regionech, turistických atraktivitách a komerčních službách cestovního ruchu. Důležitým prvkem je propojení informační a komerční stránky tak, aby návštěvník kromě nalezení hledaných informací mohl v případě zájmu okamžitě využít nabízenou službu, např. zarezervovat hotel, zakoupit si zájezd apod. Vzhledem k tomu, že podpora domácího a příjezdového cestovního ruchu je hlavní náplní agentury CzechTourism České centrály cestovního ruchu, je naší snahou úzká spolupráce s ní. Významnou oblastí spolupráce je vydávání katalogů Convention&Incentive a Spa&Wellness, které mají verzi na CD-ROMu a v rámci serveru je provozována jejich internetová databanka.

Spolupráce je asi klíčovým prvkem úspěchu projektu, že?
Jinak to v oblasti cestovního ruchu ani nejde. Dalšími významnými partnery jsou profesní svazy: HO.RE.KA ČR Sdružení podnikatelů v pohostinství a cestovním ruchu, Národní federace hotelů a restaurací ČR, Kempy a chatové osady, Asociace průvodců, Asociace turistických informačních center A.T.I.C. ČR, ECEAT CZ - Evropské centrum pro eko agro turistiku ČR, Asociace muzeí a galerií, Folklorní sdružení České republiky. Spolupráce s těmito organizacemi si vážíme, zároveň to cítíme i jako závazek. A v čem spočívá? Kromě mediální spolupráce s časopisem COT business je to v mnoha případech přednostní prezentace objektů, které jsou certifikovány profesními sdruženími. K tomuto kroku bylo přistoupeno z toho důvodu, že právě u těchto objektů jsme schopni garantovat úroveň a šíři poskytovaných služeb a vybavení.

Před rozhovorem jste mi sdělil, že se nechcete srovnávat s ostatními soukromými projekty. Proč?
Srovnání by nebylo asi příliš objektivní a hlavně by popíralo rozličnost internetu. Každý projekt má své nesporné výhody i nevýhody a nebudeme zakrývat, že i konkurence může být inspirující. Přesto bych byl špatný projektový manažer, pokud bych nebyl přesvědčen, že právě náš server je technologicky a architekturou nejvyspělejší. Svých slabin si jsme vědomi a neustále se je snažíme odstraňovat. Pojďme ale raději k těm našim přednostem. Grafické zpracování jsme svěřili renomovanému grafickému studiu „neofema“. Pyšní jsme také na zkušené profesionální programátory, kteří odvádějí opravdu skvělou práci. Díky propojení na redakci společnosti C.O.T. media disponuje server kvalitními texty od zkušených novinářů v oblasti cestovního ruchu.
Rozhodně bych ve výčtu nerad zapomněl na mapové řešení poskytované firmou Planstudio s možností lokalizace jednotlivých turistických cílů přímo na mapě a zobrazení interaktivních vrstev turistických objektů v mapě. Rozhodně do budoucna počítáme s ještě lepším mapovým řešením dávajícím uživateli mnohem širší možnosti vyhledávání a využívání map. Databanky turistických objektů jsou jednou z dalších našich předností: cca 2400 turistických cílů s aktualizovanými daty o kontaktních údajích a otevírací době, kompletní databáze informačních center, 1000 kin a divadel, 3100 dopravních bodů, 21 300 restaurací, 6300 hotelů a penzionů, 570 kempů a chatových osad, 480 zařízení s kongresovým či společenským prostorem, 200 lázeňských a wellness zařízení, 90 golfových hřišť a indoorů a mnohé další databanky. S ohledem na náročnost aktualizací některé z nich logicky outsourcujeme.
K těmto relativně statickým datům nesmím opomenout také oblíbený Turistický informační servis, jehož zprávy si objednává čím dál více návštěvníků. Důvodem je možnost výběru regionů a témat, které daného uživatele zajímají. Databanka čerpá informace z databáze ČTK a dalších zdrojů (informačních center apod.), k tomu přidáváme zprávy časopisu COT business a také vlastní zprávy.

Jak CZeCOT znám, vím, že jen obsah není o textech a objektech…
Ano, velký důraz klademe také na mediální obsah. Jednak je to fotobanka, která je propojena s interní fotobankou C.O.T. media, což zaručuje neustálý přísun nových fotografií, dále pak videobanka, o jejíž obsah je i přes datovou náročnost souborů k našemu překvapení velký zájem, a poslední ve výčtu jsou virtuální prohlídky s moderní technologií zoom z dílny partnerské firmy virtual-zoom.cz, které dokážou návštěvníkovi díky trojrozměrnému zpracování mnohem lépe představit dané místo než například fotografie apod. Jsme potěšeni, že sbírka, která dnes čítá přes 150 prohlídek, byla podpořena také grantem v rámci státního programu cestovního ruchu, a neustále se rozrůstá díky objednávkám komerčních objektů. O to méně nás však těší, že ze zmíněného programu byla propagace cestovního ruchu vyřazena. Dalším zajímavým mediálním prvkem jsou webkamery. Přinášejí aktuální pohled do míst, která návštěvník má v plánu navštívit a opět toto místo zatraktivňují. V rámci pilotního projektu jsme osadili první vlastní webkameru a plánujeme ji na jiném místě rozšířit o meteorologickou stanici.

Vím, že každý rokem přibude jazyková mutace serveru. Jaký je současný stav a kdy se jejich nárůst zastaví?
V současné době server poskytuje informace v českém, německém, anglickém, španělském, ruském a polském jazyce. Koncem loňského roku byla spuštěna francouzská, holandská a italská jazyková mutace. Nepředpokládáme, že by se počet jazyků v dalších letech rozrůstal. Nicméně není pro nás problém spustit i čínskou verzi, speciální mezinárodní kódování UTF-8, které jsme od samého počátku použili, to bez problému umožňuje. Rozhodně ale běžný provoz toto bohužel nezaplatí.

Vraťme se ale k oficiálnímu informačnímu systému cestovního ruchu České republiky. Jak se k němu stavíte a co by podle vás měl zabezpečit?
My jsme nikdy nezakrývali, že bychom rádi, aby se CZeCOT stal základem pro takovýto systém a abychom takový systém provozovali a dále rozvíjeli. Domníváme se, že má pro to veškeré potřebné předpoklady. Rád bych však uvedl, že by kromě funkce informační měl také zajistit funkci rezervační. Dnes již pouhé statické informace internetovému uživateli nestačí. Jednoduše preferuje systémy, které, pokud mu učiní nabídku (např. informaci o nějakém hotelu), by mu dokázaly také nabídnout informaci o aktuální obsazenosti a možnost okamžité rezervace s možností on-line platby pomocí platební karty. Rozhodně by se tedy mělo jednat o informačně-rezervační systém. Ono to má totiž i návaznost na jakési částečné samofinancování.
Rozhodně by se takový systém neměl omezovat na klasický web, ale služby by měl dokázat zpřístupnit také uživatelům telefonů (call linka, textové služby, MMS, stránky uzpůsobené pro prohlížeče mobilních telefonů), ale také zařízení PDA, GPS, nebál bych se také televizního výstupu (ať už zvukově-obrazového) či teletextu. Již dnes například připravujeme propojení pořadu Toulavá kamera, který Česká televize zpřístupnila na internetu, na stránky CZeCOTu. Proč by tomu nemohlo být i naopak?
V obecné rovině by systém měl zabezpečit 4 základní funkce: informační, propagační, rezervační a prodejní a dále pak monitorovací, zabezpečující shromažďování, vyhodnocování a prezentování vývoje domácího a příjezdového cestovního ruchu ČR.
Pevně věřím, že Česká republika po více jak 10 letech snah a pokusů takovýto systém vybuduje. Neobával bych se již současný stav v této oblasti nazvat ostudou.

S vývojem CZeCOTu nás průběžně seznamujete. Je to jediný projekt, kterým se zabýváte?
Projektů je více. Vlastně prvním ze spuštěných byl odborně-profesní server www.cestovni-ruch.cz, k němu později přibyla internetová verze časopisu COT business na adrese www.cot.cz. K CZeCOTu se nyní přidal nový projekt, kterým je evropský portál lázní www.visiteuropeanspas.com, který právě dokončujeme v úzké kooperaci s Evropským portálem lázní, u kterého jsme vyhráli mezinárodní výběrové řízení. První zvědavci se již nyní mohou podívat na jeho pracovní verzi. Dalším velkým úspěchem je vítězství ve výběrovém řízení Pardubického kraje na internetový portál cestovního ruchu východních Čech. Ten bude po podpisu smlouvy realizován v roce 2006 a je jasné, že bude mít úzké propojení na centrální datový sklad turistického serveru ČR www.CZeCOT.com. Pevně věříme, že se nám v budoucnu podaří spolupracovat a propojit i s ostatními regionálními informačními systémy cestovního ruchu.

Bibiana Munková

Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky (období před rokem 2002)
4. Shrnutí postavení ČR v cestovním ruchu
Hlavním předpokladem pro zvýšení potenciálu ces-tovního ruchu je kromě účinného systému propagace informační systém cestovního ruchu,
5.1.4. Absence standardního informačního systému cestovního ruchu
Opatření: Průběžně od roku 1999 koordinovat tvorbu standardního informačního systému cestovního ruchu.

Koncepce státní politiky cestovního ruchu v ČR na období 2002-2007
Pro období do roku 2004 si stanovuje ČCCR následující priority:
• internetová prezentace v rámci informačního systému cestovního ruchu.
3.2. Opatření k realizaci cílů Koncepce státní politiky
• Vytvořit jednotný informační systém cestovního ruchu zahrnující všechny formy cestovního ruchu.
Opatření k realizaci Koncepce státní politiky ces-tovního ruchu v ČR, schválené usnesením vlády č. 717 ze dne 14. 7. 1999
7. Koordinace tvorby integrovaného informačního systému cestovního ruchu.

Osnova Koncepce státní politiky cestovního ruchu ČR na období 2007-2013
Priorita 2: Marketingová podpora cestovního ruchu
Opatření 2: Zkvalitnění statistiky a informací o ces-tovním ruchu (... vybudování národního informačního a rezervačního systému cestovního ruchu).
Společný regionální operační program České republiky na léta 2004-2006 - Programový dokument
2.6.4 Závěry analýzy cestovního ruchu
• nedostatečné zavádění nových informačních technologií v cestovním ruchu (např. nedostatečný národní informační a rezervační systém cestovního ruchu včetně regionální úrovně, neprovázanost sítě budovaných Turistických informačních center).
4.4.2 Charakteristika současné situace
• Naléhavá je také potřeba vybudování celostátního informačního systému CR a funkčního propojení regionálních turistických informačních center.
4.4.5 Opatření 4.2 Rozvoj infrastruktury pro cestovní ruch
a) Podopatření 4.2.1 – Podpora národní infrastruktury CR
V rámci podopatření bude rovněž podpořeno budování celostátního informačního systému cestovního ruchu.

 
< Předch.   Další >