Slevový
systém jakožto motivační marketingový nástroj má v cestovním ruchu za cíl získat
nové návštěvníky, prodloužit pobyt návštěvníků (návštěvní typ) a/nebo zopakovat
u návštěvníka jeho návštěvu (věrnostní typ).
Na území České republiky jsou kromě
celostátních systémů (Eurobeds, Rodinný pas apod.) realizovány slevové systémy
v mnoha regionech (Praha, Lipno, Český Krumlov, Olomouc apod.). Benefitem u těchto systémů jsou převážně
slevy na různé turistické služby s různou výší, některé dosahují až 100%,
kdy tedy držitel může čerpat některé služby zdarma (tzv. typ all inclusiv).
U
jiných typů motivačních systémů pak benefitem může být získání odměny či výhry,
což jsou soutěžní systémy. Příkladem toho může být např. soutěž „Letní pecky,
poznej všecky" konaná v Pardubickém kraji, kterou v elektronické verzi (snímání QR kódů) technicky zajišťovala naše společnost.
Různé typy nosičů
Nosičem informace o tom, že je návštěvník
účastníkem slevového systému, může být slevová knížka, kde slevami jsou kupóny
(např. takto funguje Bonus pas Českomoravského pomezí), ale mnohem častějším
způsobem jsou karty, které mohou být vyrobeny z plastu a nebo jako
poplastovaný papír. V dnešní době se také čím dál více rozmáhají
elektronické podoby slevových karet uložené v chytrém telefonu, kterou lze
i kombinovat s tou hmotnou.
Výroba a personifikace karet
Podle toho, jaký nosič je vybrán, následuje
rozhodnutí o tom, jakým způsobem bude prováděna jeho výroba a jakým způsobem
bude personifikována (pokud vůbec bude).
- Výrobu je možné realizovat předem u specializovaného
dodavatele, což znamená, že se natiskne odhadované množství karet. Karty jsou
vyrobeny v postupné číselné řadě a vybavené buď čárovým kódem a/nebo
chipem. Distributor těchto karet pak nepotřebuje žádné zvláštní vybavení a
personifikaci karty případně provede jen doplněním jména na kartu např. lihovou
fixou.
- Druhou možností je pak distribuce karet, kdy k výrobě slevové karty
respektive jeho potisku dochází až u distributora. Potisk případně jen
personifikace karty je možné provádět na poplastované papíry běžnou laserovou
tiskárnou a nebo je distributora možné vybavit speciální tiskárnou na potisk
plastových karet (cena od 20 tis. Kč a výše).
- Alternativou je pak potisk
samolepek, které se následně na plastovou kartu nalepí. Karta nebo poplastovaný
papír může být buď z obou stran prázdná (bílá) a nebo z rubu
potištěná logem regionu apod.
- Karta může mít také podobu jen
elektronickou, tedy ve formě uloženého obrázku v chytrém telefonu či
pouhého číselného identifikátoru.
Variant je opravdu velké množství a před realizací projektu slevového systému je třeba zvolit tu nejvhodnější.
Akceptace karet
Rozšířeným omylem a často také překážkou v
realizaci slevového systému je domněnka, že všechny poskytovatele slev
je třeba vybavit drahou čtečkou čárových kódů či čipů, aby bylo možné
je do systému zapojit. Čárový kód je v podstatě jen prvek, který
urychluje identifikaci této karty. Samotné načtení kódu v podstatě
znamená jen zrychlené vyťukání čísla karty. Možná se vám vybaví situace v
supermarketu, kdy se prodavačce nepodaří načíst čárový kód a tak je
nucena jej přeťukat ručně. Stejné je to i s čárovým kódem na slevové
kartě. Čtečka čárových kódů či čipů se vyplatí až u objektů, kde dochází
k vysoké frekvenci akceptace karty (např. v lyžařských centrech).
Samotnou čtečku v LED provedení, což často zcela vyhovuje, je možné
pořídit již od 1000 Kč. Čtečky, které dokáží přečíst čárový kód i z
podsvícených displejů (např. z chytrých telefonů), lze pořídit přibližně
od 4000 Kč.
Těšínské Slezsko Region Card
V České
republice se do seznamu míst, kde je slevový systém provozován nově
zařadila turistická oblast Těšínské Slezsko (více informací v samostatné aktualitě). Softwarové řešení na tomto
území bylo realizováno prostřednictvím informačního a rezervačního
systému CZeCOT (více informací na www.czecot.info/slevovy-system)
Těšínské Slezsko se rozhodlo
jít cestou slevového systému, kdy personifikace karet probíhá formou potisku (běžnou laserovou tiskárnou)
poplastované karty, která je z rubové strany potištěná vlastní grafikou.
Distributory jsou převážně informační centra a dále pak ubytovatelé, kteří
slevové karty nabízí zdarma ke svým pobytům při stanoveném minimálním počtu
nocí.
Naše společnost se stala nejen dodavatelem softwarového řešení slevového systému, ale také webu TScard.cz ,
který celý projekt prezentuje a který nabízí informace o poskytovaných
slevách, ddistributorech karet, e-shop s možností nákupu slevové karty a
informace o možnostech zapojení dalších partnerů.
Další příklady realizace slevových systémů naší společností naleznete na stránce realizovaných projektů .
|